Jarná očista podľa predkov

04.04.2024

VARENIE - SVETOVÉ A MINULÉ CHUTE    Nepríjemný stav organizmu, keď sa cítime ako vyžmýkaný citrón, nás tradične dostihne každý rok. Jarné slniečko v nás síce evokuje aj pozitívne pocity, no zároveň sme malátni a unavení a občas s tým nedokážeme nič urobiť. Nie je to len syndróm súčasnej uponáhľanej doby plnej stresu, podobné situácie prežívali aj predošlé generácie. Je to klasický príklad vyčerpanosti po zimných mesiacoch, ktorých prežívanie vyžaduje nemálo síl. A ako sa zvykli dostať opäť do pôvodnej kondície naši predkovia?

V prvom rade vsadili na prevenciu. Tiež pochopili, že ak sa chcú vyhnúť chorobe, musia svoj organizmus nadopovať zdravými potravinami, vitamínmi a minerálmi. Nemali k dispozícii lekárne s potravinovými vitamínovými doplnkami, orientovali sa však intuitívne na živú prírodu a snažili sa z nej získavať energiu už počas zimných mesiacov. Preto aspoň do konca decembra konzumovali každý večer hrozno z jesennej úrody, ktoré bolo odjakživa zdrojom života sily. Platilo to aj pre jablká. Ak sa ovocie minulo, súčasťou zimnej večere bývala miska kyslej kapusty alebo postrúhanej mrkvy s cibuľou poliata olejom, ale po domácky lisovaným. Všetko dôležité pramene zdravia. Obľúbenou bývala aj čierna repa zmiešaná s medom, s trochou soli a neskôr aj s citrónovou šťavou. A kto zanedbal podobnú pomoc prírody, musel si naordinovať jarný čiže veľkonočný pôst. I zaužívané náboženské rituály piatkového pôstu počas celého roka mali preto odjakživa nielen liturgický, ale aj zdravotný význam. Každý ignorant podobných zvyklostí v životnom štýle riskoval náchylnosť na rôzne infekčné, ale aj vážnejšie ochorenia.

Poznámka: Cieľom pôstneho asketizmu, ktorý vylučuje na pár týždňov zo zostavy jedál najmä tmavé a mastné druhy mäsa, má očisťovací význam. Organizmus sa vďaka takejto kúre zbaví prebytočného tuku a hlavne škodlivých látok a výsledkom je aj redukovanie možných zápalových ložísk a zárodkov cýst. Takto presne to ľudia v minulých storočiach, najmä laická verejnosť, nevedeli, napriek tomu sa podvedome správali často rozumnejšie ako súčasná informovaná generácia. Reklama na hamburger alebo majonézu však býva pre niekoho asi priveľkým pokušením. Či je leto, zima alebo jar.


redakcia Doma a Rada, FOTO: www.freepik.com