Odhaľme triky obchodníkov

14.11.2025

DOMÁCNOSŤ - AKO UŠETRIŤ    Obchodníci to na nás skúšajú celý rok. V snahe z predaja čo najviac profitovať uplatňujú menej či viac nápadné triky, ktorými nás vťahujú do svojej hry. Kto nepozná pravidlá, kúpi aj to, čo nepotrebuje a navyše za nevýhodnú cenu. Teraz, keď robíme zásoby na výnimočné dni, v eufórii zo sviatočnej nálady prehliadneme podobné ťahy obchodníkov o to skôr. A ktoré triky by sme mali mať tlačiac vozík pred sebou na pamäti?

Najčastejšie finty

Používanie špeciálneho svetla najmä v oddelení ovocia a zeleniny, aby plody pôsobili sviežejšie, a tiež na pulty s nakrájanými údeninami a syrmi, ktoré vďaka žltému svetlu vyzerajú chutnejšie.

Ukladanie drahších výrobkov do výšky hlavy dospelého človeka, aby sme ich mali okamžite na očiach, tie lacnejšie treba hľadať v najnižších regáloch, čo vyžaduje istú fyzickú námahu.

Pečenie koláčov a čerstvého pečiva priamo v predajni, takže vôňa štartuje naše chuťové poháriky a my neodoláme čerstvým šiškám alebo pagáčikom, hoci si plánovali kúpiť len chlieb či pár žemlí.

Pravidelné zmeny v rozmiestnení tovarov, aby sme pri hľadaní obľúbeného sortimentu museli prejsť aj inými oddeleniami, kde nás akciami zase niečo zaujme.

Deklarovanie akciovej ceny s uvedením pôvodnej, ktorá však nemusí byť vôbec pravdivá, akciová je v skutočnosti neraz len o pár centov nižšia alebo i rovnaká.

Ponuky väčšieho počtu výrobkov za výhodnú cenu, treba si však vyrátať, či tomu tak skutočne je a či v inom obchode nemajú rovnaký výrobok za nižšiu sumu.

Podsúvanie drahých značkových výrobkov so zníženou cenou, ktorá však je stále vyššia ako neznačkové, ale tiež kvalitné výrobky. A niekedy aj kvalitnejšie.

Umiestňovanie výrobkov dennej potreby (mlieko, chlieb) v zadnej časti obchodu, aby sme sa k nim dopracovali jazdou po celej predajni a stihli zavadiť aj o iný sortiment.

Využívanie efektných dekorácií, ktoré posilňujú originalitu výrobkov, napríklad umiestnenie údeného mäsa a klobás do dreveného stánku v farmárskom štýle, čo evokuje dojem domácich výrobkov.

A problémom sú aj veľké, priam bezodné vozíky, ktoré nenaplníte po okraj ani týždenným rodinným nákupom.

Pozor na reálnu cenu

Často sa stáva, že cenovky uvádzajú nižšiu sumu, než aká sa ukáže pri blokovaní. Mnohí potom len rezignujú a zaplatia, lebo sa cítia pred ostatnými zákazníkmi stojacimi pre pokladňou trápne. Alebo na to ani neprídu, pretože si bloček neskontrolujú. Treba však vedieť, že ak vám v pokladni nablokujú vyššiu sumu, než bola uvedená v regáli, musia vám rozdiel vrátiť. Aj keby išlo o zabudnutú akciovú cenovku, ktorá už dva dni neplatí. Je to chyba obchodníka, že uviedol zákazníka do omylu a ten kupoval tovar v cene, ktorú považoval za akceptovateľnú.

Úloha hudby

Všimli ste si, ako vás dokáže hudba v predajni ovplyvniť? Už sa aj vám určite stalo, že obchode s oblečením púšťali z reproduktorov agresívnejší hudobný žáner, pre ktorú ste púť medzi regálmi skrátili. Múdrejší obchodníci púšťajú ľúbivé piesne, ktoré znejú do ucha príjemne a pobyt v obchode spríjemňujú. Človek sa upokojí, zbaví stresu a je ochotnejší aj dlhšie nakupovať a vložiť do košíka viac tovaru. Aj to je súčasť obchodníckeho fortieľu.

redakcia Doma a Rada, FOTO: