06.04.2021 14:47

Žihľavové hody

Varenie – Správna výživa

 

V jarných mesiacoch treba zaloviť v prírodných zdrojoch, ktoré nám dodajú najviac vitamínov a minerálov. Jedným z pokladov je aj mladá žihľava, ktorá je známa v ľudovom liečiteľstve a kozmetike, ale dá sa výborne zužitkovať aj v kuchyni.

  • Mnohí určite poznajú prívarok, v ktorom špenát nahradia mladé listy pŕhľavy.
  • Použiť ju môžeme aj na prípravu polievok, omáčok, vajíčkovej a iných nátierok.
  • Ak hodíte do mixéra za hrsť žihľavových listov, iba zvýšite vitamínový kredit zeleninových smoothies.
  • Upraviť sa dá táto bylina aj ako šalát, prípadne môžeme nasekané listy pridať do zmesi ovsených vločiek alebo do jogurtu. Ideálne raňajky s jarnou atmosférou.
  • Poteší aj praženica so žihľavou namiesto pažítky.
  • Inšpiratívne je maslo, do ktorého zamiešame za hrsť najemno nastrihaných pŕhľavových listov, pár roztlačených strúčikov cesnaku a trochu citrónovej kôry a soli. Chutí úžasne na celozrnnom pečive i na nových zemiakoch uvarených v šupke.
  • Na maslový chlieb môže pridať aj pár žihľavových semienok, ktoré pôsobia ako afrodiziakum.
  • A pŕhľava sa môže zaskvieť ako zdravá ingrediencia obľúbenej veľkonočnej plnky či fašírky.

 

Namiesto bazalky či špenátu

Kto preferuje taliansku kuchyňu, môže si uvariť zelené zdravé cestoviny, ak má k dispozícii pesto pripravené z mandlí, cesnaku, parmezánu, olivového oleja a mladej žihľavy. Slané pochúťky z lístkového budú chutiť s listami pŕhľavy rovnako dobre, ako tie so špenátom.

Jeden recept k dobru

Jemné pŕhľavové listy si môžeme vypražiť v cestíčku. Vyberieme trochu väčšie, ktoré na doske naklepeme, z oboch strán osolíme a necháme stáť, aby pustili šťavu. Tú potom zotrieme. Usušené listy namáčame postupne v lievancovom ceste a vyprážame na rozohriatom masle dozlatista. Chrumkavé a zdravé lupienky chutia naozaj dobre.

 

Všetkého dobrého s mierou

Nič netreba preháňať. Podľa princípov pestrej stravy by sme to nemali preháňať ani so žihľavovými receptami, skôr túto rastlinu striedať s ďalšími jarnými zdrojmi vitamínov, napríklad so špenátom, s reďkovkami, s cibuľkou, pažítkou a petržlenovou vňaťou. A pozor by si musia dávať hlavne diabetici, pretože žihľava znižuje hladinu cukru v krvi, takže pri maškrtení zdravej nátierky a popíjaní žihľavového čaju by si mali títo pacienti častejšie kontrolovať hladinu cukru, aby sa neprejedli do stavu hypoglykémie.

Aby nepálila

Existujú finty, ako pre popŕhlenia konzumovať žihľavu v surovom stave ako šalát či prísadu do nátierok.

  • Keď listy mladej žihľavy namočíme na tri hodiny do studenej vody, prestanú páliť.
  • Staršie žihľavové listy zbavíme pŕhlenia tak, že ich dáme do sita a prelejeme vriacou vodou a necháme odkvapkať. Po pár minútach je zázrak hotový.
  • Čerstvé listy poukladáme na drevenú dosku a prejdime po nich párkrát dreveným valčekom na cesto. Keď mierne pritlačíme, pŕhlivé chĺpky sa polámu.

 

Poznámka: Túto burinu oceňujú záhradkári ako hodnotné bio hnojivo. Po žihľavovej zálievke sa mimoriadne darí najmä paradajkám a paprike.

 

redakcia Doma a Rada, FOTO: www.pixabay.com

 

—————

Späť


Diskusia k článku

Neboli nájdené žiadne príspevky.

Pridať nový príspevok


Kontakt

magazín Doma a Rada


 

WEB pre celú rodinu