Vreckové pre naše deti
Domácnosť – Ako šetriť
Dať alebo nedať dieťaťu vreckové? A od akého veku im vlastne poskytnúť apanáž a akú vysokú? Všetky tieto otázky si kladie každý rodič, ktorému sa potomok prekotúľa z prvej do vyšších tried základnej školy, o strednej ani nehovoriac. Aj keď niektorí svoje deti konkrétnymi eurami nedotujú a považujú to za zbytočnosť, keďže im všetko potrebné poskytujú, vreckové môže byť aj učinným prvkom pri výchove mladých. V predstihu si natrénujú to, čo budú neskôr v dospelosti veľmi potrebovať. A niektorí sa naučia aj celkom slušne ušetriť.
Naučia sa šetriť
Dieťaťu treba dať do ruky peniaze až vo chvíli, keď je schopné posúdiť ich hodnotu. Nepatria preto do malej rúčky škôlkara. Okrem toho, že by mu z nej najskôr vypadli, takéto malé dieťa nemá o cene financií predstavu. Nie je to ani veľký nanuk ani vrecko gumových medvedíkov či kocky na hranie, tento svet je pre neho ešte jedna veľká neznáma. Vhodným obdobím je, keď sa žiačik dostane do druhej až tretej triedy základnej školy. Už stihol privoňať k matematickým vzorcom a nazrel do sveta čísiel. Asi osemročné deti sú už schopné spájať istú sumu s hodnotou konkrétnych vecí. Treba ich však na to aj cielene pripraviť. Pred školským rokom, v ktorom už plánujeme do rodinného rozpočtu zakomponovať aj vreckové, je dobré počas prázdnin školáka nenápadne upozorňovať napríklad počas nákupov na hodnotu niektorých druhov tovaru. Dieťa síce v prvých týždňoch v eufórii kúpi aj hlúposť a minie nejaké peniaze na zbytočnosti, ale postupne sa bude orientovať lepšie. Časom pochopí, že ak si sumu minie naraz, musí čakať celé týždne do najbližšej „výplaty“.
Peniaze ako výchovný prostriedok
Výška vreckového závisí od príjmu rodiny, ale u malých školákov sa odporúča suma maximálne 5 eur mesačne. Sú predsa určené na osobné mimoriadne výdavky, nie na školské potreby, stravu či oblečenie.
Je múdre stanoviť stabilnú výšku vreckového, ktorú len pomaly v ďalších rokoch zvyšujeme a nepodmieňovať jej poskytnutie rôznymi domácimi povinnosťami. Upratovanie izbičky, umytie riadu po obede a iná pomoc rodičom by mala byť pre dieťa samozrejmosťou, ktorá sa finančne neodmeňuje. Dôležité je už v tomto veku motivovať malých peniažky si šetriť. Napríklad, ak túžia po počítačovej hre, značkových teniskách alebo výnimočnej publikácii o kozme, môžeme ich povzbudiť, že ak si začnú šetriť, my im ešte prispejeme, aby sa ich sen čo najskôr uskutočnil. Na druhej strane môže byť odobratie vreckového celkom dobrým výchovným prostriedkom, ak je dieťa opakovane neposlušné a odmieta akceptovať rodičovskú autoritu. Rodič ho môže za trest načas zrušiť aj vtedy, ak dieťa napriek poučeniu nekupovať nevhodné potraviny ako sladkosti alebo nebezpečné veci ako cigarety či alkohol zákaz poruší.
A čo naši tínedžeri?
U starších žiakov, ale hlavne u stredoškolákov sa situácia mení. V ich prípade môžeme už zvoliť vyššiu formu vreckového. Peniaze im radšej posielajme na vlastný bankový účet vrátane sumy, ktorá má čiastočne pokryť účet za mobil. Školské obedy a lístok na mestskú dopravu by mal rodič platiť radšej sám, pretože mladí by ochotne rezignovali na obedy a cestovali na čierno, ak by si tak vreckové vylepšili. Žiakom druhého stupňa by malo stačiť asi 10 až 15 eur na mesiac okrem kreditu na mobil a stredoškolákom 20 eur. Opäť to závisí od finančnej situácie rodičov.
Študenti by mali so sumou správne hospodáriť a rozdeliť si ju na celý mesiac. Ak peniaze minú skôr za kofolu v záhradnej reštaurácii a nezostane im už na kredit, na telefonáty s kamarátmi si musia zarobiť na brigáde. A v prípade, že takýmto spôsobom dokážu zarobiť dostatočnú sumu, ktorá pokryje ich potreby, či už mobil, kultúrne akcie alebo novú kabelku, treba sa s dcérou alebo synom porozprávať a vreckové zrušiť. Aj takto sa učia byť plnohodnotnými členmi rodiny, ktorí tiež dokážu prispieť do rodinnej pokladne. Táto situácia sa však týka už plnoletých potomkov, prípadne vysokoškolákov. Ale zrušenie vreckového môže byť pokojne aj odpoveďou rodiča na opakované rebelské správanie a bezočivosť, ktorá je pre obdobie puberty príznačná.
Peniaze môžu byť dobrým nástrojom na výchovu detí i mládeže. Prostredníctvom vymedzenej čiastky, ktorú dostanú k dispozícii na mesiac či týždeň, si cvičia manipuláciu s peniazmi a zároveň sa učia nezávislosti a osvojujú si princípy samostatnosti. Dokážu byť potom zodpovednejší za svoje rozhodnutia a tým sa buduje aj ich sebadôvera.
redakcia Doma a Rada, FOTO: www.pixabay.com
—————