28.01.2016 14:42

Ryby konzumujme často

Varenie – Potraviny

 

Odborníci na výživu už roky poukazujú na dôležitosť konzumácie rýb. Niektorí ľudia majú problémy s touto potravinou pre výraznú arómu a typické chuťové vlastnosti, no väčšina si rôzne upravené ryby kladie na tanier ochotne. Ide iba o to, nezabúdať zakomponovať ryby asi dvakrát v týždni do skladby jedál. Raz to môže byť hlavné jedlo, inokedy pizza s tuniakom alebo obložený chlebík so zavináčom.

 

Pôvod:

Ryby boli základom stravovacích zvykov všetkých národov žijúcich v blízkosti vody, či už jazier, riek alebo morí. Boli vlastne veľmi lacným zdrojom bielkovín. Dôkazy o konzumácii morských živočíchov, zvyšky mušieľ, sú staré až 1,5 milióna rokov, a prvé zmienky o rybolove pochádzajú z Egypta, kde sa v riekach a jazerách chytali kapry a v moriach tuniaky. Aj starí Gréci a Rimania zvykli často konzumovať ryby. Vtedy hlavne čerstvé, až neskôr sa začalo rybie mäso, ktoré rýchlo podliehalo skaze, konzervovať údením, sušením a nakladaním, napríklad do soli. K najčastejšie konzumovaným druhom v histórii patril a patrí sleď, za ním nasledujú treska, makrela a tuniak.

 

Prínos pre zdravie:

Ryby sú v prvom rade bohaté na plnohodnotné bielkoviny, vitamíny B1, D a E, minerály ako zinok, železo, jód či vápnik a tiež na polynenasýtené omega-3 mastné kyseliny. Protizápalový účinok kyselín pomáha pacientom s reumatickou artritídou. Pravidelnou konzumáciou rýb si znižujeme krvný tlak, a hladinu cholesterolu i tuku v krvi, čím sa zmenšuje náchylnosť na tvorbu krvných zrazenín a riziko infarktu alebo mozgovej príhody. Ale zároveň sa chránime aj pred rakovinou. Rybí tuk pomáha zmierňovať prejavy psoriázy a dermatitídy a podporuje liečbu vredovej kolitídy. Ak máme radi konzervované sardinky v oleji, konzumujme ich aj s kosťami, ktoré sú po roztlačení ľahko stráviteľné – sú výborným zdrojom vápnika. A čerstvý losos je zase bohatý na vitamín D. Najmenej omega-3 mastných kyselín obsahuje tuniak a treščia pečeň. Naopak najviac ich nájdeme v makrele, v lososovi, v sardinkách, v údených rybách a v sleďoch.

Skladovanie:

Čerstvé ryby dáme vždy do chladničky a spracujeme ich najneskôr do dvoch dní. Inak ich treba uložiť do mrazničky, kde vydržia niekoľko mesiacov. Do chladu odložíme aj údenú makrelu a skonzumovať ju treba do 3 dní. Otvorené konzervy sardiniek by sme mali zjesť okamžite alebo z nich pripraviť chutnú nátierku, ktorá vydrží v chladničke pár dní.

 

Využitie v kuchyni:

Ryby sa dajú spracovať na rôzne spôsoby – dusiť, variť v pare, piecť, grilovať, vyprážať. V každom prípade je vhodná krátkodobá tepelná úprava, aby sa znehodnotilo čo najmenej vitamínov a minerálov. Z varených rýb môžeme pripravovať aj studené šaláty a z konzervovaných alebo údených rýb zase rôzne nátierky.

 

redakcia Doma a Rada, FOTO: www.morguefile.com

—————

Späť


Diskusia k článku

Neboli nájdené žiadne príspevky.

Pridať nový príspevok


Kontakt

magazín Doma a Rada


 

WEB pre celú rodinu