11.08.2018 14:37

Marhule dokážu regenerovať

Varenie - Potraviny

 

Marhule pochádzajú z Číny, ale dnes sa rôzne odrody pestujú takmer všade na svete. Najviac sa im darí v subtropických krajinách, no do chutných sladko-kyselkavých plodov dozrievajú aj v strednej Európe.

Prínos pre zdravie

Plody žltooranžovej farby obsahujú vysoké percento betakaroténu, ktorý vďaka svojim antioxidačným účinkom podporuje imunitný systém a tým znižuje riziko vzniku srdcových chorôb, mŕtvice, sivého základu a niektorých druhov rakoviny. Betakarotén i kyselina listová spomaľujú proces starnutia a pomáhajú regenerovať bunky. Podľa výskumov vysoký obsah rozpustnej vlákniny v tomto ovocí stabilizuje hladinu cukru a znižuje hladinu cholesterolu v krvi. Marhule zároveň pomáhajú predchádzať zápche alebo ju dokonca liečiť. U niektorých ľudí však môže vyvolať opačný problém - zrýchlenie činnosti čriev a hnačku. Toto ovocie by mal konzumovať každý, kto má nízke hodnoty železa, má zníženú odolnosť organizmus alebo cíti únavu. Najmä sušené marhule sú bohaté na draslík, ktorý pomáha znižovať vysoký krvný tlak. Treba ich však konzumovať s potravinami s obsahom vitamínu C, aby sa zlepšilo vstrebávanie železa. Marhule majú priaznivý vplyv aj na sliznicu pľúc silných fajčiarov.

Skladovanie

Ak odtrhneme zo stromu plody celkom nedozreté, pri izbovej teplote dozrejú o niekoľko dní. Príliš prezreté už nie sú tak šťavnaté a majú skôr múčnu nevýraznú chuť. Na konzumáciu kupujeme mäkšie plody výraznej farby, ktoré uskladňujeme v chladničke. Po prekrojení a vykôstkovaní zabránime zhnednutiu dužiny tým, že ju pokvapkáme citrónovou šťavou. Ak si pripravujeme marhule na zaváranie ošúpané, prelejeme ich horúcou vodou a necháme asi 10 minút stáť. Potom šupku ľahko stiahneme.

 

Využitie v kuchyni

Denne stačí skonzumovať tri čerstvé plody alebo za hrsť sušenej marhuľovej dužiny. Môžeme ju však aj namočiť na pár hodín do vody a krátko povarenú spracovať na pyré alebo marmeládu. Čerstvé marhule používame na prípravu ovocných šalátov, polievok, pudingov, ryžových nákypov a múčnikov. Obzvlášť obľúbené sú v arabskej kuchyni, kde sa používajú ako prísada k rôznym jedlám. Dobre sa hodia k pokrmom ochuteným karí korením.

Poznámka:

Marhuľové kôstky sú jedovaté, pretože obsahujú horký amygdalín. Marhuliam by sa však mali radšej vyhýbať tehotné ženy pre vysoký obsah medi.

 

redakcia Doma a Rada, FOTO: www.pixabay.com

—————

Späť


Diskusia k článku

Neboli nájdené žiadne príspevky.

Pridať nový príspevok


Kontakt

magazín Doma a Rada