16.10.2018 12:55

Ktorý druh chleba je lepší?

Varenie – Správna výživa

 

Chlieb je jedinečnou potravinou, ktorú konzumujeme každý deň a napriek tomu sa nám počas celého života nikdy nepreje. Naopak, chutný čerstvý a dobre upečený chlieb dokážeme schuti zjesť len tak, bez masla či nátierky, nepotrebujeme ani žiadny syr či šunku. Ako frekventovaný zdroj živín by sme mali preto zvážiť, na akom druhu si budeme najčastejšie pochutnávať.

K obľúbeným patrí určite chlieb z bielej pšeničnej múky, ktorý je veľmi chutný. Obsahuje však množstvo sacharidov, preto sa aj z neho viac priberá. Ale má nižšiu biologickú hodnotu, preto energiu z neho spotrebujeme rýchlo a onedlho sme zase hladní. Lepšou voľbou sú druhy vyrobené  z celozrnnej múky mletej nahrubo, takže v nej zostávajú otruby a ďalšie zložky, ktoré zlepšujú trávenie i činnosť čriev. Ešte výraznejší prínos pre zdravie predstavujú celozrnné chleby, ktoré sa pečú s prídavkom sezamových, slnečnicových alebo ľanových semienok. V porovnaní s bielym obsahujú omnoho vyššie percento vlákniny, bielkovín, tukov, kyselín, minerálov a vitamínov. Pri vyberaní zdravého druhu chlebíka v obchodnej sieti však treba byť opatrný, pretože tmavý ešte neznamená zdravý, výrobcovia pšeničnú múku prifarbujú do tmavo hneda karamelom alebo syntetickými farbivami, v skutočnosti množstvo potrebných živín i celkovo kritériá pre originál tmavý chlieb tieto výrobky nespĺňajú. Treba preto pozorne čítať etikety. K poctivým celozrnným chlebom patria skôr druhy, ktoré majú svetlejšiu striedku s množstvom rôzne sfarbených častíc, to sú pomleté otruby a tiež semiačka a koreniny, ako napríklad rasca. 

 

Možno ste nevedeli, ....

  • ... že ražný chlieb je oproti pšeničnému pre obsah kyseliny mliečnej a octovej kyslejší, podporuje však vylučovanie tráviacich štiav
  • ... že príliš čerstvý alebo dokonca ešte teplý chlieb môže u starších ľudí alebo pacientov s citlivým tráviacim systémom spôsobiť žalúdočné ťažkosti, preto by ho mali skonzumovať až na druhý deň
  • ... že diabetici by mali jesť celozrnný chlieb s vyšším zastúpením celulózy, ktorý obsahuje menej uhľohydrátov

Užitočné rady:

  • Kvalitný a dobre upečený chlieb musí mať hladkú chrumkavú kôru bez poškodenia a striedku pórovitú a pružnú.
  • Rozdiel medzi druhmi chleba je aj v zmene konzistencie starších okruškov. Biely chlieb, aj ten zafarbený, po pár dňoch stvrdne a môžeme ho lámať, zatiaľ čo pravý tmavý celozrnný chlieb sa medzi prstami drobí.

 

redakcia Doma a Rada, FOTO: www.freedigitalphotos.net

—————

Späť


Diskusia k článku

Neboli nájdené žiadne príspevky.

Pridať nový príspevok


Kontakt

magazín Doma a Rada


 

WEB pre celú rodinu