23.03.2019 09:56

Ak potrebujete pribrať

Varenie – Správna výživa

 

Aj keď väčšina populácie má skôr problém udržať na uzde svoj apetít a potom i hmotnosť, niektorí ľudia sú objektívne chudí a nedokážu pribrať.

 

Ak má niekto BMI nižší ako je hodnota 18,5, považuje sa za ašpiranta na podváhu a možnú podvýživu. Keďže s najväčšou pravdepodobnosťou neprijíma dostatočné objemy potravín, časom mu budú chýbať v tele výživové látky dôležité pre funkčnosť všetkých orgánových systémov.

 

Ako sa prepracovať k strateným kilám?

V žiadnom prípade nie je riešením prepchávanie sa vysoko kalorickými jedlami, ako sú vyprážané hranolčeky, zákusky, čokoláda, keksy a iné sladkosti. Telo síce dostane množstvo kalórií, ale napriek tomu trpí nedostatkom dôležitých vitamínov a minerálov, energia sa preto tým štýlom stravovania nevráti. Riešením je orientovať sa na podobné potraviny a jedlá, aké si doprajú kulturisti v snahe vybudovať si svalovú hmotu. Strava musí byť pestrá s vyšším obsahom bielkovín a zložitých sacharidov. Treba jesť dostatok mäsa, vajec, strukovín, obilnín, cestovín, zemiakov, ovsených vločiek, orieškov, semiačok a kaloricky výdatnejších druhov zeleniny a ovocia ako je banán, avokádo, papája, slivka, hruška, brokolica, kaleráb, červená repa, hrášok, zelená fazuľka, ružičkový kel, mrkva, patizón a hlavne kukurica. Zaručene sa priberá aj z vitamínu B12. Obsahuje ho pečienka, mlieko, losos, krevety i kvasnice, z ktorých sa dá pripraviť polievka, omáčka alebo nátierka. Konečnú hmotnosť ovplyvňujú aj pohybové aktivity. Vhodnejšie pre príliš chudého človeka, ktorý má problém dosiahnuť normálnu hmotnosť, sú pokojnejšie druhy cvičení, ako je jóga a pilates. Aerobné športy, pri ktorých sa spaľuje mnoho kalórií, či už beh, fittness alebo tanec, sa veľmi neodporúčajú.

 

Príčiny výraznej štíhlosti

Hoci väčšina super štíhlych ľudí odbíja poznámky okolia vysvetlením, že disponujú rýchlym metabolizmom, ktorý im nedovolí ukladať tuky v tele, pravda bude niekde inde. Buď ide o rodovú dispozíciu a zdedený typ postavy alebo sa za výzorom skrýva zdravotný problém. Dôvodom môže byť ťažká choroba a dlhodobý pobyt v nemocnici, z čoho sa organizmus nevie dlhšie spamätať, alebo chronické ochorenie niektorej časti tráviaceho systému - žlčníka, slinivky brušnej či tenkého čreva. Príčinou však býva aj štítna žľaza. Pri jej hyperfunkcii dochádza k zvýšenej tvorbe hormónov a následne strate prijatých kalórií a energie. Pre časté hnačky sa živiny nestíhajú vstrebať a výsledkom býva úbytok na váhe, ale aj vypadávanie vlasov a strata vitality. Dôvodom pre znižovanie hmotnosti býva však aj stres a depresia, v extrémnych prípadoch ide o psychický problém anorexie alebo bulímie.

 

redakcia Doma a Rada, FOTO: www.freedigitalphotos.net

—————

Späť


Diskusia k článku

Neboli nájdené žiadne príspevky.

Pridať nový príspevok


Kontakt

magazín Doma a Rada


 

WEB pre celú rodinu