15.02.2016 08:33

Vyspime sa do schudnutia

Varenie – Správna výživa

 

Každý rok rovnaká repríza. Skúšanie letnejších modelov, do ktorých sa nezmestíme, v nás vyvolá pocit zúfalstva, ktorý napokon odštartuje odhodlanie zhodiť pár prebytočných kilogramov. Po zime, ktorá sviatkami i chladom motivuje k zaobleniu, je to absolútne bežná situácia. Teraz ide len o to zvoliť správny spôsob, ako sa vrátiť k pôvodnej konfekčnej veľkosti.

Každý kvalitný odborník, nie však autor super rýchlej „overenej“ diéty, vám poradí, aby ste nehladovali, ale zmenili spôsob stravovania i celkový životný štýl. A chudli pomaly, bez rizika jojo efektu. Pripomeňme si pár dobrých zásad.

  • Raňajky nevynechávajme, konzumáciou aj menšieho množstva jedla naštartujeme organizmus, ktorý musí venovať energiu na trávenie a tak sa začnú rýchlejšie spaľovať tuky.
  • Obed si servírujme na menšom tanieri než zvykneme, opticky sa oklameme plnosťou taniera a menšou porciou sa dokážeme zasýtiť ešte lepšie, ak si pred obedom vypijeme pohár vody či  neochutenej minerálky alebo zjeme zeleninový šalát, postačí aj pár listov ľadového šalátu. Zelenina podporuje tvorbu enzýmov v žalúdku a tie lepšie spracujú varené jedlo.
  • Zabudnime na mastné mäsá, vyprážané jedlá, majonézu, sýte omáčky a kalorické knedle. Lepšie sú cestoviny, zemiakové či strukovinové pokrmy a chudé mäso z hydiny a rýb pripravené na pare alebo ako minútka na teflonovej panvici.
  • Používajme častejšie bylinky na dochucovanie jedál i šalátov. Majú množstvo minerálnych látok a vitamínov, ktoré teraz po zime potrebujeme a niektoré, ako fenikel, podporujú trávenie.
  • Doprajme si dostatok ovocia, ale hlavne zeleniny, tá je kaloricky chudobnejšia a neobsahuje veľa cukrov.
  • Večere sa nevzdávajme, aby sme potom o deviatej večer neskončili pred chladničkou. Eliminujme však porcie a orientujme sa na ľahšie stráviteľné jedlá.
  • Zásadne nehladujme. Ak pociťujeme medzi hlavnými chodmi hlad, dosýťme sa jablkom alebo jogurtom.
  • Ignorujme sladkosti a slané pochúťky, tie sú odjakživa najväčšími nepriateľmi štíhlej línie.
  • Počas dňa treba piť dostatok tekutín, najmä vodu, minerálne vody, čaje a zriedené zeleninové  a ovocné šťavy, no ochutené limonády a kolové nápoje by do nášho pitného režimu patriť nemali.
  • Neliečme stres čokoládou a nekráťme si čas pri televízore chrúmaním orieškom. Sú síce zdravé, ale v prípade redukovanie hmotnosti sú kontraindikáciou.
  • Pridajme do našej životosprávy pohyb. Dôležitá je správna voľba, nie je dobré sa nútiť do ranného behu alebo si hneď kúpiť permanentku do fitka, ak nás to nebaví. Možno postačí zatancovať si 3-krát do týždňa pri hudbe, zvyknúť si na pravidelné polhodinové prechádzky alebo jednoducho zdolávať poschodia po vlastných a nie výťahom.
  • Nestačí sa len vážiť, čo býva dosť deprimujúce, najmä ak máme veľké očakávania a v priebehu mesiaca registrujeme rôzne výkyvy hmotnosti (charakter stravy, pohyb, množstvo tekutín, u žien menštruácia). Dobré je preto sa aj merať, pár stratených centimetrov v páse a na bokoch vie veľmi povzbudiť.
  • Zabudnime na zázračné potravinové doplnky na chudnutie, prehĺtaním piluliek sa k vysnívanej postave neprepracujeme.
  • Keď sa po desiatich dňoch vyzbrojíme už slušnou disciplínou, môžeme si na urýchlenie procesu naordinovať v jeden deň v týždni asketický program. Konzumujme len ovocie alebo zeleninu a pime čaje. Zároveň si tak výborne prečistíte organizmus. A naopak občas sa zvyknime odmeniť malou kalorickou neresťou, napríklad krémovým veterníkom. A po dočasnom vybočení sa treba vzápätí vrátiť na správnu cestičku.


Spánková redukčná diéta

Že ju nepoznáte? Princíp chudnutia počas zdravého spánku v noci je založený na využívaní vlastných biologických hodín. Dôležitý je štýl stravovania. Ráno konzumujeme len sacharidy (chlieb, pečivo s maslom a so zeleninovými a strukovinovými nátierkami alebo s medom, ovsené vločky), na obed máme povolené kombinované jedlá a večer sa sústredíme len na bielkoviny (mäso, ryby, vajcia, tvaroh, zelenina, vhodná však nie je kukurica, hrášok alebo karotka). Večerný prísun sacharidov totiž provokuje činnosť pankreasu, ktorý produkuje viac inzulínu a ten je práve zodpovedný za ukladanie tuku v bunkách. Ak si večer doprajeme mliečne výrobky a mäso, budeme mať väčšiu istotu, že počas spánku si naše telo nebude vytvárať také tukové zásoby, ako keby sme zjedli tanier cestovín.

 

redakcia Doma a Rada, FOTO: www.everystockphoto.com

—————

Späť


Diskusia k článku

Neboli nájdené žiadne príspevky.

Pridať nový príspevok


Kontakt

magazín Doma a Rada


 

WEB pre celú rodinu