17.04.2013 20:02

Štíhla silueta s plným tanierom

Varenie – Správna výživa

 

Znie to ako rozprávka: po každom jedle budete sýti, a napriek tomu pôjdu nechcené kilá dole. Niet divu, že sa volumetrika stala hitom všetkých, ktorí bojujú s nadváhou a predstava odriekania si jedla je pre nich nočnou morou. Kúzlo tohto diétneho plánu tkvie v jeho logickosti a jednoduchosti.

 

Ten pocit beznádeje pozná snáď každý, kto niekedy držal diétu: v snahe čo najrýchlejšie schudnúť sa porcie jedla scvrknú na takmer neviditeľnú miniporciu a mozog celý deň ovláda jediná myšlienka: „Niečo by som si dala!“ Vytrvalejší jedinci to vydržia týždeň či dokonca dva, tí menej zásadoví vzdávajú svoj boj po troch dňoch nájazdom na chladničku. Odborníci tvrdia, že chudnutie začína v hlave a práve táto idea je podstatou volumetrického výživového plánu. Za posledné roky obyvatelia vyspelých krajín výrazne priberajú na kilách. Okrem takmer nulového pohybu za to môžu zväčšujúce sa porcie jedál. Oproti 50-tym rokom minulého storočia sa zväčšili o dvojnásobok a niekde takmer o dva a pol násobok. Preto sú pre chudnúcich jedákov malé porcie doslova trestom a stávajú sa tak hlavnou príčinou stroskotania každého ďalšieho pokusu o chudnutie. Volumetrika si však s týmto problémom dokáže elegantne poradiť.

 

Ako to funguje?

Je to jednoduché – na tanieri máte množstvo jedla, ktoré vás zasýti. Nemáte pritom pocit, že držíte diétu a vaša hmotnosť sa znižuje. Tajomstvo totiž tkvie v skladbe pokrmu. „Volumetrika je nutričný prístup, ktorý zohľadňuje denzitu (hustotu) potravín. Ide o to, že každá potravina má svoju hustotu a z nej vyplýva i energetická hodnota,“ vysvetľuje základný princíp tejto metódy výživy nutričná terapeutka Sandra Miloševičová. Výraz hustota látok je známy z hodín fyziky, ale žiadne obavy, fyzikálne tabuľky k volumetrike nepotrebujete. Trochu počítania a sedliackeho rozumu však áno. „V praxi to vyzerá tak, že čím nižšia kalorická hustota, tým menej energie daná potravina obsahuje. Do jedálnička sa teda zaradzujú nízkokalorické potraviny, pretože ich môžeme zjesť o niečo viac,“ pokračuje vo výklade nutričná terapeutka. „Je to prístup, ktorý je hlavne vizuálny a pomáha, aby sa chudnúci necítil hladno. Jednoducho tak môžete vymeniť nezdravé potraviny za zdravšie a mať pritom pocit, že nie ste žiadnym spôsobom znevýhodnený.“

 

Nová revolučná metóda?

S názvom volumetrika a jej popisom prišla pred pár rokmi americká nutričná špecialistka Barbara Rolls a zvlášť medzi celebritami začala táto metóda chudnutia zažívať veľký boom. V zásade však ide o prístup, s ktorým nutriční terapeuti pracujú už dlhé roky, čo potvrdzuje i nutričná terapeutka Sandra Miloševičová: „Tento systém výživy je ako súčasť diétneho plánu u nás používaný už naozaj dlho. Ja sama ho používam vo väčšej či menšej miere u každého klienta. Vždy sa stretávam s  nadšením i úspechmi pri chudnutí – a to sú kľúčové atribúty pre motiváciu k zhodeniu kíl. Psychologický efekt plného taniera hrá veľkú rolu.“

 

Maškrtenie nie je úplne zakázané

Podľa volumetriky je teda dôležitá hustota a objem jedla – vďaka nemu je tanier plný. Je predsa rozdiel dať si malý hamburger alebo plnú misu zeleninového šalátu. Zjednodušene sa dá riadiť logickým porovnaním: jeden gram bielkovín má 17 kJ, pričom rovnaká hodnota platí i pre sacharidy, zatiaľ čo gram tuku má úctyhodných 38 kJ. Je teda jasné, že vhodnejšie je dať si surovú zeleninu namiesto rovnakého množstva dusenej či zapekanej a čerstvé ovocie namiesto kompótového alebo sušeného. Z bielkovín by malo byť uprednostňované svetlé mäso - hydina, ryby a mliečne výrobky skôr s nižším obsahom tuku. Nesmieme ale zabudnúť na nutnosť poskytnúť telu všetky dôležité živiny, teda vitamíny, minerálne látky i vlákninu obsiahnutú ako v čerstvej zelenine a ovocí, tak i v cereáliách. Pečiva sa nemusíte úplne vzdať. „Klasické rožky a chlieb“ však môžete vymeniť za niečo ľahšie: „Je veľký rozdiel, keď máte na tanieri 100 g bieleho chleba alebo 100 g pufovaných chlebíčkov – prvého je sotva jeden krajec, druhého skoro 10 kusov. Energetická náročnosť je pritom totožná,“ upozorňuje Sandra Miloševičová. Záleží samozrejme aj na druhu chlebíčkov. RACIO Celozrnné chlebíčky multigrain 130 g sú napríklad bohatšie na vlákninu, zatiaľ čo RACIO Silouette špaldové sú vďaka špalde, ktorá má viac obohacujúcich látok a dokáže posilňovať imunitný systém, cenené aj pre svoju príjemnú orieškovú chuť. Ani maškrtenie nie je úplne zakázané: chudnúci si v rámci desiaty bez výčitiek môže dať napríklad pol balíčka Raciolek Jablko a škorica. Pufované produkty sú tak vďaka svojmu veľkému objemu, ale nízkej hustote skvelou potravinou nahradzujúcou čerstvé pečivo.

 

Diéta pre každého

Volumetrika je skvelou metódou pre milovníkov obrích porcií. „Je to vhodný výživový prístup pre všetkých, ktorí chcú začať jesť zdravšie alebo schudnúť niekoľko kíl. Môže to byť iba dočasná cesta, ale používať ju môžeme ako vhodnú pomôcku aj dlhodobo,“ hovorí Sandra Miloševičová. Ako u všetkého však aj tu platí: nič sa nemá preháňať. „Pri nesprávnom nastavení by mohlo dochádzať k zhoršeniu zdravotného stavu, hroziť môže napr. podvýživa, nedostatok určitých nutrientov a pod. Záleží taktiež na zdravotnom stave chudnúceho, na jeho chronických ochoreniach, prípadne nutnosti dodržiavania inej diéty pre chorobu,“ upozorňuje nutričná terapeutka. Aj napriek zdanlivej jednoduchosti princípu volumetriky, sa rovnako ako u všetkých ostatných diét, vyplatí konzultácia s odborníkom na výživu. Okrem pomoci s jedálničkom vám odporučí výraznejší príjem nesladených tekutín. Chudnutie s týmto novým hitom dietárov je nesporne jednoduchšie a príjemnejšie, samozrejme však nie je samospasiteľné – pravidelný pohyb a zmena životného štýlu môže úspešný úbytok na váhe len zefektívniť.

 

TIP pre Vás!

Pre predstavu, ako môže vyzerať „volumetrická skladba stravy“ na jeden deň (pre ženu s nadváhou, stredného veku a ľahkej fyzickej záťaže), pripravila nutričná terapeutka Sandra Miloševičová, DiS. etDiS., ukážkový denný jedálniček:

  • Raňajky – ovsená kaša (55 g vločiek, 2 lyžice sójového sušeného mlieka, 1 kávová lyžička medu, voda), kiwi, jablko (celkom 120 g), škorica, zelený čaj
  • Desiata – pol balenia Racioliek Horká čokoláda & pomaranč, bylinný čaj
  • Obed – Losos (200 g v surovom stave) na bylinkách, zemiak v šupke (100 g), ľadový šalát – 150 g, neperlivá voda
  • Olovrant  – Racio Chlebíčky ryžové 50 g so žervé 40 g, rajčina 100 g, obilná káva so sójovým mliekom
  • Večera – Polievka z červenej šošovice 330 ml, Racio Knäckebrot s vlákninou 60g, medovkový čaj

 

 

—————

Späť


Diskusia k článku

Neboli nájdené žiadne príspevky.

Pridať nový príspevok


Kontakt

magazín Doma a Rada


 

WEB pre celú rodinu