18.07.2016 10:29

Prisladké pokušenia leta

Varenie – Správna výživa

 

Zatiaľ prežívame príjemné počasie, horúčavy nás podľa prognostikov však už čoskoro neminú. A s nadmernými teplotami prichádza i smäd a túžba po niečom chladivom. Na prvý pohľad nie je na príjemnom osviežení nič zlé. Ak zase raz neporušíme zásadu striedmosti.

Aj keď v lete zvykneme štýl stravovania odľahčiť, na druhej strane robíme chyby, ktoré našu snahu dodržiavať princípy správnej výživy zmizíkujú. Dôvodom pre nervozitu odborníkov je hlavne priveľké množstvo sladených minerálnych vôd, limonád a kolových nápojov s vysokým obsahom cukru.

   

Repný i ovocný cukor

Dodržiavať dostatočný pitný režim na udržanie organizmu v dobrej kondícii počas horúčav nám stačí aj pitná voda alebo neochutená minerálka, ale bez bubliniek, ktoré mimochodom zvýrazňujú problém s celulitídou. Sýtené minerálky s dodávaným kysličníkom uhličitým môžu navyše poškodzovať hlasivky a vyvolávať tlak na bránicu. Pretože minerálne vody majú rôzne zloženie s preferenciou dominantného minerálu, je dôležité ich v priebehu roka meniť a piť niekoľko druhov, aby sme aj touto cestou dosahovali vyvážené množstvo všetkých druhov minerálnych látok v tele. Správnou voľbou je aj bylinkový alebo čierny čaj, ten však organizmus čiastočne odvodňuje rovnako ako káva. Výborne však osvieži zelený čaj plný antioxidantov. V prípade ľadového treba byť opatrný, hotové výrobky sú tiež prisladzované a dochucované esenciami pre väčšiu príťažlivosť. Podobne je to s ovocnými džúsmi. A čo čerstvá ovocná šťava? Aj keď je sezónne ovocie kvalitným zdrojom vitamínov a vlákniny, vysoký obsah fruktózy treba mať tiež pod kontrolou. Lepšia voľba bude preto pomarančový džúsový strik a rozriedená ovocná šťava. Zeleninová šťava je v prísune kalórií bezproblémová.

 

Ubližuje kalórie i chlad

Dôležitá je aj teplota nápojov. Hoci nás v horúčave láka vliať do seba pol litra dobre schladenej tekutiny, jej teplota by nemala klesnúť pod 8 stupňov. Príliš studený nápoj je ľadovou sprchou a šokom pre sliznicu hrtana a môže podráždiť žalúdok. Pre riziko váhového prírastku, ktoré nám napriek pohybovým aktivitám pri vode reálne v lete hrozí, by sme mali zvážiť aj množstvo piva, ktorým zaháňame smäd. Vzdávať sa ho však úplne nemusíme. Veď je zdrojom vitamínov skupiny B a podporuje tvorbu žalúdočných štiav, čím uľahčuje trávenie. Je však rozdiel vypiť pohár či dva počas posedenia s priateľmi alebo stiahnuť celý tucet pív. Diskutabilné z hľadiska zdravia je aj požívanie sladkých koktailov s alkoholom a kockami ľadu, s ktorými to niektorí konzumenti čo do množstva preháňajú. To platí aj pre zmrzlinu, ktorej aj viackrát v priebehu horúceho dňa neodoláme. Ako výrobok z mlieka, smotany, esencií a cukru sú chutné kopčeky zmrzliny či obrovské nanuky skutočne výdatným zdrojom kalórií.

 

Viete, že...

  • ... jedna trojdecová fľaša sladeného nápoja obsahuje podľa druhu 5 až 10 kociek repného cukru?
  • ... čerstvé ovocné šťavy z citrusových plodov malým deťom neponúkajme, pretože môžu mať alergiu na tieto druhy ovocia?
  • ... častá konzumácia kolových nápojov je pre deti nebezpečná z hľadiska stavby a pevnosti kostí, pretože kyselina fosforečná vplýva negatívne na metabolizmus vápnika?
  • ... treba čítať zloženia nápojov, pretože tie s obsahom tonika by deti ani tehotné ženy nemali vôbec piť?

 

redakcia Doma a Rada, FOTO: www.freedigitalphotos.net

—————

Späť


Diskusia k článku

Neboli nájdené žiadne príspevky.

Pridať nový príspevok


Kontakt

magazín Doma a Rada


 

WEB pre celú rodinu