26.08.2017 09:58

Odľahčime si nohy i krok

Zdravie a krása – K vitalite a zdraviu

 

Aj vám puchnú nohy a máte pocit, že ich máte ako z olova? Dôvody môžu byť rôzne. Niekto má problém so zadržiavaním vody pre zle fungujúci lymfatický systém alebo ťažkosti so srdcom či s obličkami, iný má nábeh na zápal žíl. Opuchom nôh trpia často aj ženy pred menštruáciou a ako samozrejmosť sa tento stav vníma u tehotnej ženy. Teraz v lete, keď teplé počasie zaťažuje žilový systém, krv v nohách sa hromadí ešte viac a spôsobuje opuchy a neraz i bolesť.

Táto komplikácia má každodenné negatívne následky pre pacienta. Okrem nepríjemných pocitov ťažkých nôh sa komplikuje aj chôdza. Človek sa jednoducho nezmestí do topánok, ktoré bežne nosí, alebo ho poriadne tlačia. Z toho dôvodu najmä v horúčave, keď sa každý viacej potí, sa môžu tlakom a trením robiť častejšie bolestivé odreniny a otlaky na chodidlách.

 

Ako problém riešiť

Kľúčom je správna životospráva, v ktorej nechýba cvičenie, a výber vhodných potravín. Problematický je vysoký obsah soli v stravu, jej príjem treba znížiť. Preto sa radšej vyhneme potravinám a výrobkom s konzervačnými prípravkami a výrazne prisoleným, ako sú údeniny, instantné polievky, zemiakové lupienky, rôzne hotové nátierky a majonézové šaláty. Odpustiť si treba aj keksy, zákusky, koláče a iné sladkosti, tiež vyprážané jedlá a alkohol. Naopak je dôležité dostať do tela draslík, ktorý pomáha správne distribuovať vodu bunkám, a tiež vápnik. Orientovať by sme mali preto skôr na

  • dostatok zeleniny, najmä brokolicu, ale aj ovocie, ako sú banány, marhule či šťava z pomarančov
  • mliečne výrobky, lepšie sú však jogurty a tvaroh, tvrdé syry obsahujú priveľa soli
  • bobuľové ovocie, jablká, pohánka, cesnak, strukoviny, celozrnné cestoviny i chlieb, orechy a listová zelenina, pretože všetky tieto potraviny obsahujú látku s názvom rutin, ktorá zlepšuje elasticitu cievnych stien a podporuje cirkuláciu krvi
  • za studena lisovaný hroznový olej – posilňuje cievy a vitalitu krvných buniek, čím sa obmedzí tvorba kŕčových žíl a ťažkostí s opuchmi nôh

Poznámka:

Ak máme opuchnuté boľavé nohy, je dobré si ľahnúť a dať si ich vyššie, účinné sú gymnastické cviky a bicyklovanie poležiačky. Ak máme sedavé zamestnanie, treba si robiť prestávky a pravidelne sa prejsť. Problém môže zhoršovať aj nevhodná stolička – v žiadnom prípade by sme nemali cítiť tlak do stehien, vtedy dochádza k stláčaniu povrchových žíl a k zhoršovaniu prietoku krvi. Pružnosť ciev zvyšuje aj striedavé kúpele v studenej a teplej vode.

 

redakcia Doma a Rada, FOTO: www.pixabay.com

—————

Späť


Diskusia k článku

Neboli nájdené žiadne príspevky.

Pridať nový príspevok


Kontakt

magazín Doma a Rada


 

WEB pre celú rodinu