14.05.2014 19:46

Nemusíme predsa vážiť tonu

Mamina – Som tehotná

 

Tehotenstvo nemusí byť synonymom rapídneho prírastku na hmotnosti. Obraz ženy s rastúcim bruškom, ktorá do seba bez rozmýšľania hádže množstvo kalorických jedál a okolie jej ešte tlieska, je vari už minulosťou. Aspoň pre väčšinu budúcich mamičiek. Každá chce ostať peknou a príťažlivou aj po pôrode a zbavovať sa 20 kilogramov nadváhy je veľká fuška. Tak prečo radšej nepredvídať?

 

Základom správneho stravovania v období gravidity nie je kvantita, ale kvalita. Aj keď žena vtedy konzumuje za dvoch, neznamená to, že má prijať dvojnásobný objem potravy. Mala by sícevšak zvýšiť množstvo prijatých kalórií o 300 až 400, no dôležité je strážiť si zostavu jedál a zabezpečiť prítomnosť všetkých látok dôležitých pre vývoj dieťaťa. Čo všetko by nemalo v zozname potravín nastávajúcej mamičky chýbať?

  • Bielkoviny - mlieko, jogurty, syry, tvaroh, vajcia, ryby, chudé mäso, strukoviny, orechy, semienka
  • Uhľohydráty – strukoviny, tmavý chlieb
  • Škrob – ryža, ovsené vločky, cestoviny, zemiaky, kukurica
  • Cukor – ale jedine v podobe kvalitnej čokolády alebo medu
  • Tuk – olivový, repkový olej, rastlinné tuky, rybí tuk
  • Kyseliny listová (bráni tvorbe rázštepu chrbtice) – šošovica, petržlen, brokolica, hlávkový šalát, špenát, orechy, vajcia, mlieko
  • Vitamín A (znižuje riziko rastových porúch plodu a problémov so zrakom) – vaječný žĺtok, ovocie, zelenina, hlavne mrkva, mliečne výrobky
  • Vitamíny skupiny B (vplyv na rozvoj nervového systému a látkovú premenu) – ryby, strukoviny, mäso, mlieko, celozrnné obilniny
  • Vitamín C (budovanie imunitného systému) – ovocie a zelenina
  • Vitamín D (látková premena vápnika a rast kostí) – tuky a pobyt na slnku, stačí pol hodina
  • Vápnik (stavba kostí) – mlieko, jogurty
  • Železo (tvorba červených krviniek v kostnej dreni a vývoj vnútorných orgánov) – sardinky, sušené marhule, strukoviny, listová zelenina, tofu
  • Magnézium (stavba kostí, nedostatok vedie ojedinele aj k potratu) – zelenina, orechy
  • Zinok (nízka hladina môže spôsobiť vývojové anomálie plodu) – mäso, ryby, strukoviny, vajcia, syry
  • Jód (absencia minerálu ovplyvňuje negatívne vývoj mozgu a štítnej žľazy dieťaťa) – pitná voda, obohatená soľ, morské ryby

 

Vylúčiť naopak treba

  • údeniny
  • konzervované výrobky
  • tatársky biftek, grilované mäso, neprepečený steak a iné jedlá z polosurového mäsa, lebo hrozí infekcia toxoplazmózou
  • omáčky a smotanové prívarky či majonézové šaláty, z ktorých sa priberá

 

Poznámka:

Ovocie a hlavne zeleninu treba konzumovať denne aj pre zabezpečenie dobrej funkcie tráviaceho systému a čriev, aby sa organizmus zbavoval toxických látok. Dôležitý je z rovnakých dôvodov aj dobrý pitný režim v podobe minerálnych vôd, bylinkových a ovocných čajov a štiav z ovocia a zeleniny rozriedených vodou.

 

redakcia Doma a Rada, FOTO: www.freedigitalphotos.net

 

—————

Späť


Diskusia k článku

Neboli nájdené žiadne príspevky.

Pridať nový príspevok


Kontakt

magazín Doma a Rada


 

WEB pre celú rodinu