30.11.2012 10:45

Nákupy bez rozumu

Harmónia – Sviatky a tradície

 

 

Kedysi sa na českej televíznej stanici vysielal výborný televízny seriál Svadby z rozumu. Skúsme ho parafrázovať na počesť Medzinárodného dňa nenakupovania na „nákupy bez rozumu.“ Tento deň je reakciou na konzumný spôsob života, ktorému my všetci aspoň občas celkom prepadneme. Obzvlášť teraz v predvianočnom období.

 

Medzinárodný deň nenakupovania sa snaží každý rok v posledný novembrový piatok pripomenúť, aká rýchlo sa naša planéta vďaka konzumu stáva krehkou a zraniteľnou. Prírodné zdroje sa míňajú a priemyselná produkcia i kumulovanie odpadu znehodnocuje životné prostredie. Navyše je spotreba rozdelená nerovnomerne. Zatiaľ čo obyvatelia krajín, ako je Nórsko, Francúzsko či Švajčiarsko profitujú, životná úroveň Indov či Afričanov je veľmi nízka. Čo ak by chcel každý Číňan dosiahnuť úroveň života v severských krajinách? No tak by na to nestačili suroviny celej zemegule. Alebo keby mal vlastniť auto každý obyvateľ Indie? V tom prípade by sa táto planéta stala neobývateľnou. Napriek tomu konzumný spôsob života je modlou pre celý svet. Je preto len otázkou času, kedy jeho možnosti a zásoby zdecimujeme na nulu.

 

Zatriasol špirálou mamony

Medzinárodný deň nenakupovania vznikol ako reakcia na obrovský objem reklamných kampaní, ktoré nás k nákupu stále nových výrobkov od zubnej pasty až po luxusné autá podnecujú. Autorom myšlienky je Kalle Lasn z Kanady. Ako pracovník reklamných agentúr sa podieľal na vymýšľaní reklamnej stratégie, ktorá zvyšuje predajnosť výrobkov a zlepšuje atraktívnosť značiek. Napokon si sám uvedomil negatívne dôsledky rastúceho konzumu a svoju tvorivosť i skúsenosť z reklamnej brandže investoval do nadácie Adbusters Media Foundation, ktorá napríklad vydáva časopis s antireklamou. A rozbehla i kampaň Buy Nothing Day, počas ktorého by ľudia mali rezignovať na návštevu nákupných centier a mali by sa radšej venovať rodine a priateľom či obľúbeným voľno časovým aktivitám. Nie náhodou je tento deň načasovaný na koniec novembra, keď obchody postihuje predvianočná horúčka.

 

Poďme z kola von

Je to správny čas na malé zastavenie v hektickej podobe žitia, do ktorého sa nechávame automaticky vtiahnuť. Motivovaní reklamou a príkladom životného štýlu celého nášho okolia napĺňame vrchovato nákupné vozíky v supermarketoch a vybavujeme si „výhodné“ pôžičky či kreditné karty, aby sme svoj príbytok mohli nadievať ďalšími kolekciami hrncov či tanierov, najmodernejšou technikou alebo módnymi hitmi so značkou. A na mnohé podstatné veci nám neostáva čas ani energia. Tento zvláštny deň, ktorý akoby trochu popieral pokrok, je preto zaujímavou novodobou tradíciou, ktorá nás inšpiruje zamyslieť sa nad skutočnými hodnotami a aspoň chvíľu nás v otrockom vyznávaní mamony brzdí.

 

Čo všetko zhoršuje v súvislosti s nákupmi životné prostredie?

  • rastúca produkcia odpadov, na ktorej sa podieľajú aj stále viac exkluzívnejšie obaly tovarov, ale aj vyradené predmety, ktoré nahrádzame stále novšími a sofistikovanejšími
  • vysoká návštevnosť supermarketov a tým vysoký výskyt rodinných automobilov v uliciach, čo komplikuje parkovanie i traumatizuje situáciu premávky na cestách a tým zvyšuje riziko nehôd
  • nekompromisný boj o zákazníka, často neetický, ktoré dôsledkom je aj dovoz tovaru zo zahraničia, neraz zbytočný, pretože vytláča rovnocenné domáce produkty z trhu
  • neúčelný či zle logisticky zorganizovaný dovoz výrobkov z veľkej vzdialenosti, takže dopravné prostriedky vypúšťajú do ovzdušia zbytočne o to viac škodlivých látok

 

Čo je shopoholizmus?

Nápor konzumu a neodolateľnosť reklám na nové výrobky si berie svoju daň aj na psychike časti obyvateľstva. U niektorých sa môže rozvinúť závislosť podobná tej, ako v súvislosti s alkoholom či s hazardnými hrami. Takýto človek pociťuje neustálu potrebu kupovať nové veci. Robí to aj v prípade, že ich vôbec nepotrebuje. Zdravý rozum zostáva vonku pred vchodom do predajne a nákupný košík sa napĺňa často drahým značkovým oblečením, ktoré osoba postihnutá závislosťou nebude nikdy nosiť. A stáva sa tiež, že človek skladuje vo svojom byte množstvo tovaru, ktoré ani nevybalil zo škatúľ. Dôvod je súčasťou diagnózy. Nové rádio či topánky nie sú predmetom skutočného záujmu a túžby, podstatný je okamih kupovania a nadobudnutia vlastníckeho vzťahu k veci. Potom väčšinou prichádzajú výčitky, že zase minul veľkú sumu peňazí, ktoré mu na účte budú chýbať. A výnimkou nie je ani situácia, keď si takto závislý človek začne požičiavať rôzne vysoké sumy od príbuzných a známych, až ich napokon nie je schopný splácať. Táto závislosť môže byť reakciou na rôzne traumatizujúce situácie alebo na nespokojnosť v citovej či v pracovnej sfére alebo všeobecne s celým svojím doterajším životom. Problém sa rieši v spolupráci s psychiatrom. Odborník pomocou individuálnej alebo skupinovej terapie pomáha pacientovi zbaviť sa problému, ktorý ho ničí psychicky aj ekonomicky. Ešte treba pripomenúť, že 80 percent ľudí, ktorí shopoholizmom trpia, tvoria ženy.

 

redakcia Doma a Rada, FOTO: www.publicdomainpictures.net

 

—————

Späť


Diskusia k článku

Neboli nájdené žiadne príspevky.

Pridať nový príspevok


Kontakt

magazín Doma a Rada


 

WEB pre celú rodinu