04.07.2017 08:33

Malé triky so zeleninou

Varenie – Rady z kuchyne

 

Jarná vitamínová inšpirácia je motiváciou aj pre tých, ktorí si zeleninu neradia medzi obľúbené potraviny. No prvá sezónna zeleninka, ktorá čoskoro zaplní pulty trhovísk, zobudí skryté chute a po skladbe zimných jedál si všetci bez výnimky s radosťou pochutnáme na čerstvom šaláte alebo na nátierke s reďkovkou a s mladou cibuľkou.

 

Na prvý pohľad je čistenie, krájanie a celková manipulácia so zeleninou jednoduchou záležitosťou. Aj tu však fungujú niektoré zásady, ktoré prácu uľahčia a ktoré zároveň vzácne vitamíny neznehodnotia.

 

  • Pri čistení a krájaní používajme len dobre naostrené nerezové nože, no najlepšie sú keramické, ktoré neničia vzácne zložky, uchovávajú čerstvú chuť plodov a zelenina po krájaní s nimi nestmavne.
  • Krájame ich tesne pred prípravou šalátu so zálievkou alebo podávaním ako prílohy, pretože vplyvom vzduchu rýchlo oxidujú.

  • Červená zelenina (kapusta, cvikla) po kontakte s kovmi zmení farbu na fialovú až modrú, pridaním citrónovej šťavy alebo octu sa jej vráti červené sfarbenie. Biele druhy (karfiol, biela kapusta, zeler) oxidáciou zhnednú, tiež im pomôže okyslenie.
  • Pri šúpaní sa snažme odstrániť čo najtenšiu vrstvu, pretože najviac vitamínov sa nachádza práve pod ňou. Najvhodnejšia je škrabka na zeleninu.
  • Do šalátov dávajme len surovú zeleninu, pevnejšie a preto ťažšie stráviteľné druhy (kaleráb) nastrúhajme alebo ich povarme, ale iba krátko (karfiol, brokolica, kapusta).
  • Listové druhy (ľadový a hlávkový šalát, mangold) radšej pre uchovanie čo najväčšieho množstva vitamínov natrhajme.
  • Neodporúča sa ani namáčanie zeleniny, lebo sa z nej uvoľňujú bielkoviny, cukry, minerály i vitamíny rozpustné vo vode. Stačí ju len dobre opláchnuť.
  • Ostrú chuť a arómu cibuľa stratí, ak ju pred zamiešaním do šalátu osolíme a na pár minút vložíme do olivového oleja.
  • Olej pomôže aj pri príprave šalátu s cviklou. Premiešajme ju s lyžicou oleja a potom už nezafarbí ostatné ingrediencie.
  • Finta na uhorkový šalát, ktorý môže byť pre žalúdok trochu záťažou. Misu, na ktorej budeme kolieska uhorky servírovať, potrime cesnakom a šalát napokon ochuťme octovým nálevom.

Poznámka:

V mieste, kde uhorku alebo papriku prerežeme, sa výživné látky, žiaľ, strácajú vždy, a pri strúhaní dosahuje strata vitamínov dokonca až 30 percent.

 

redakcia Doma a Rada, FOTO: www.freedigitalphotos.net

—————

Späť


Diskusia k článku

Neboli nájdené žiadne príspevky.

Pridať nový príspevok


Kontakt

magazín Doma a Rada


 

WEB pre celú rodinu