09.11.2012 12:08

Keď sa naše srdce opýta...

Zdravie a krása – K vitalite a zdraviu

 

 

Keď sa srdce opýta, čo sme preň robili celý život, môžeme odpovedať s pokojným svedomím, že všetko, čo sa dalo? Zvyčajne to býva úplne inak – vďaka našej ignorancii by sa naše srdiečko nemalo šancu už nič opýtať, pretože by netĺklo vôbec alebo by malo dosť starostí so zabezpečovaním aspoň základných funkcií obehového systému.

 

Obehový systém si môžeme predstaviť ako veľkú sústavu ciest a diaľníc, po ktorých doslova letia kamióny s dôležitým nákladom a snažia sa ho čo najrýchlejšie a v poriadku dopraviť na miesto určenia. Logisticky tieto akcie riadi centrála, ktorá určuje tempo. Centrálou sa myslí srdce a kamióny sú krv, ktorá distribuuje do všetkých častí tela živiny a kyslík. Ak sa však niečo v centrále – v srdci alebo na cestách čiže v cievach pokazí, môže dôjsť k nepríjemným ochoreniam srdcovo-cievneho  systému. Mnoho z nich sa dá liečiť len silnými liekmi alebo chirurgickými zákrokmi. Preto je najlepším riešením venovať sa prevencii a udržiavať cesty, kamióny i centrálu v čo najlepšom stave.

 

Ochorenia obehového systému

Medzi najčastejšie problémy patrí hypertenzia, čiže vysoký krvný tlak, ktorým je postihnutý každý piaty človek. Prispieva k nemu životný štýl a tiež genetické faktory. Na vysokom krvnom tlaku sa podieľa stres, fajčenie, konzumácia alkoholu, obezita a strava bohatá na soľ. V prípade, že je hypertenzia diagnostikovaná, je nutné nasadiť liečbu liekmi a striktne upraviť životný štýl. V miernejších prípadoch, kedy je možné tlak ovplyvniť, lekár odporučí len upraviť stravu, venovať sa pohybu a vyhýbať sa stresu. Rovnaká rada platí pri prevencii vzniku vysokého krvného tlaku.

Ďalším ochorením obehového systému je angina pectoris. Prejavuje bolesťou na hrudi, ktorú často vyvolá fyzická záťaž a ktorá odznieva v pokoji. Vzniká následkom nedostatočného zásobenia srdcového svalu kyslíkom, k čomu obvykle dochádza pri ischemickej chorobe srdca alebo chorobe vencových tepien. Tie sa zužujú, čím klesá prítok krvi k srdcu. Námaha, stres, nadmerná fyzická záťaž zvyšujú požiadavky srdcového svalu na kyslík a môžu vyvolávať napríklad bolesť na hrudi (angina pectoris) alebo dokonca infarkt. Rovnako, ako u všetkých prechádzajúcich ochorení, aj tu platí, že na prvom mieste je zmena životného štýlu a užívanie aspirínu a liekov znižujúcich hladinu tuku v krvi. Ale ani tieto opatrenia a liečba niekedy nestačia a je nutné pristúpiť k by-passu či angioplastike.

Medzi choroby obehového systému patria aj kŕčové žily, ktoré vznikajú v dôsledku toho, že tok krvi, ktorá by mala prúdiť od členkov ku srdcu a z povrchových žíl do hlboko uložených, sa spomaľuje, zastavuje či dokonca vracia späť. Narušenie funkcie chlopní vedie k žilnému zdureniu a vydutiu až nad kožný povrch, čím vznikajú kŕčové žily. 

 

Nutričná terapia

Dôležitou súčasťou liečby chorôb obehového systému, ale predovšetkým skutočne dôležitej prevencie je nutričná terapia. Dokáže ovplyvniť vysoký tlak, hladinu cholesterolu, tuku a cukru v krvi. V každom prípade treba znížiť obsah soli vo vašej strave, obmedziť kofeín a konzumovať ryby, zeleninu, ovocie a chudé mäso. To, čo jeme, do určitej miery ovplyvňuje, či sa bude vo vnútornej vrstve vencových tepien hromadiť cholesterol a iné tuky. Zásadou je vyvarovať sa fast-foodových jedál, vyprážaných a tučných pokrmov a tiež polotovarom obsahujúcim vysoký podiel soli. Naopak je podstatné do stravy zaradiť potraviny bohaté na omega - 3 mastné kyseliny, ktorých zdrojom sú najmä tučné ryby ako losos, treska, makrela alebo sardinky, ale aj orechy.  Doprajme si aj poriadnu dávku paradajok, ktoré obsahujú lykopén. Tento antioxidačný karoténoid znižuje tvorbu cholesterolu a je prevenciou pred srdcovými chorobami. Paradajky sú zasa skvelým zdrojom beta-karoténu, flavonoidov, draslíka,  kyseliny listovej, vitamínov C a E,  čo spolu prospieva zdraviu srdca.

 

Lieky (nielen) na srdce

Dopriať by sme si mali aj cesnak a cibuľu obsahujúce organosulfáty, ktoré znižujú priľnavosť krvných doštičiek, tiež znižujú hladinu nezdravých tukov a pomáhajú znížiť tlak krvi. Cesnak má schopnosť zmenšovať tepnové pláty a aterosklerózu, čím chráni výstelku srdcových krvných ciev. Navyše obmedzuje tvorbu cholesterolu v pečeni a zvyšuje jeho vylučovanie. Bylinkári odporúčajú pre vitalitu srdcovo-cievneho systému hloh, ktorý má antioxidačné účinky, posilňuje srdcový sval a rozširuje cievy. Práve preto sa skvele hodí nielen na hypertenziu spojenú s aterosklerózou. Osvedčili sa aj listy púpavy, ktoré sa tradične používajú ako diuretikum na zníženie krvného tlaku. Lipový kvet nie je len na zníženie horúčky a podporu potenia pri prechladnutí, ale účinne znižuje aj zvýšený stolický tlak krvi. Menej známou liečivou bylinou je kalina -  bylinka s protikŕčovými účinkami, ktorá sa  podáva tiež na uvoľnenie svaloviny stien tepien.

 

Doplnky stravy

Pri ochoreniach obehového systému, ale tiež ako prevenciu ich vzniku môžeme využiť širokú ponuku nutričných doplnkov stravy. Telu treba určite dodávať koenzým Q10, ktorý je nevyhnutnou  živinou pre tvorbu energie v tele, podporuje znižovanie krvného tlaku a u ľudí s arytmiami stabilizuje srdcový tep. Výborné sú aj doplnky stravy s horčíkom, ktorý zlepšuje funkciu srdcového svalu a znižuje riziko sťahovania a zužovania vencových tepien. Pokiaľ niekomu nechutia ryby, môže si kúpiť aspoň tabletky s obsahom rybieho tuku, respektíve omega-3 mastnými kyselinami. Rovnaká rada existuje aj pre tých, ktorí nemajú radi cesnak, alebo nie sú ochotní zjesť denne niekoľko strúčikov tohto prírodného lieku. V takomto prípade sú výborným riešením produkty, ktoré sa vyrábajú zo vzácnej odrody pôvodom slovenského cesnaku značky Mojmír. Navyše obsahujú Allicin Active Complex™, čo je vyvážený komplex látok obsahujúcich vysoké množstvo organických zlúčenín síry a ďalších biologicky aktívnych látok. Svojim zložením priaznivo pôsobia na obranyschopnosť organizmu a jeho celkovú vitalitu a pomáhajú znížiť príznaky anginy pectoris.

 

Rozdýchajme sa a zacvičme si

Čo má dýchanie spoločné so zdravým srdcom, cievami a obehovým systémom? Mnoho. Nácvik správneho dýchania uľavuje od mnohých zdravotných problémov, či už fyzických alebo psychických. Pokiaľ sa naučíme pomaly a hlboko dýchať, s veľkou pravdepodobnosťou nás prestane bolieť chrbát, posilníme si tiež trochu brušné svaly, uvoľníme psychické napätie a naučíme sa zvládať stres. Pokojné hlboké dýchanie znižuje krvný tlak zvýšený v dôsledku fyzickej námahy alebo rozčúlenia a uľavuje tiež od bolesti na hrudi pri angine pectoris. Do nášho životného štýlu by sme mali zaradiť aj cvičenie. Ideálna je joga, ktorá upokojuje myseľ, učí vnímať telo a vo svojom repertoári má hneď niekoľko pozícií, ktoré sú určené na znižovanie tlaku, posilňovanie funkcie srdcového svalu a pružnosti nôh, respektíve ciev a žíl. Ako prevenciu vzniku kardiovaskulárnych ochorení odporúčajú odborníci pravidelné aerobné cvičenie. Pokiaľ sa mu budeme venovať pravidelne, znížime riziko vzniku trombózy, infarktu myokardu i mozgovej príhody.

 

redakcia Doma Rada, FOTO: archív, www.publicdomainpictures.net

 

—————

Späť


Diskusia k článku

Neboli nájdené žiadne príspevky.

Pridať nový príspevok


Kontakt

magazín Doma a Rada


 

WEB pre celú rodinu