13.08.2017 10:20

Hummus lepšie chutí ako znie

Varenie – Svetové a minulé chute

 

Obľúbeným pokrmom arabskej kuchyne je kaša z uvareného cíceru, ktorá si našla svoje miesto v mnohých kuchyniach sveta. Toto prosté jedlo so zavádzajúcim názvom očarúva zaujímavou chuťou a tiež vlastnosťami, ktoré zodpovedajú zdravej výžive. Ak si navŕšime na chlieb cícerovú nátierku, ovanie nás exotická atmosféra ďalekých prímorských gastronómií Blízkeho východu, severnej Afriky i stredozemných krajín.

Nasýti i vylieči

Popučený cícer so sezamom, s citrónom a s cesnakom sa konzumoval už tisícročia, no najstarší zaznamenaný recept pochádza z 13. storočia. Cícer alebo aj rímsky hrach patril oddávna k obľúbeným strukovinám. Hoci vtedy ešte ľudia nepoznali presnú skladbu, ale tušili jeho priaznivý vplyv na ľudský organizmus. Dnes však už vieme, že cícer obsahuje železo, vápnik, vitamíny A, E, C, B6 a B15, kyselinu listovú, polysacharidy, bielkoviny a vlákninu – všetko dôležité látky aj pre vývoj dieťaťa, preto sa táto strukovina odporúča konzumovať i tehotným ženám. Hummus má aj pre obsah cícera skutočne priaznivý účinok na naše zdravie – svedčí svalom i srdcu, pomáha znižovať hladinu cholesterolu, bráni vzniku aterosklerózy i poruchám imunity, prospieva stavu chrupaviek, pozitívne vplýva aj na trávenie a peristaltiku čriev a na detoxikáciu organizmu. Z cíceru sa zvykne pripravovať polievka a už spomínaná nátierka, ale semená sa často pražia a obaľujú cukrom a sú pre orieškovú chuť obľúbenou maškrtou.

Jednoduchá príprava

Cícer si musíme deň dopredu namočiť do vody a nechať napučať. Po 16 hodinách ho zlejeme, prepláchneme a uvaríme v čistej vode s lyžičkou jedlej sódy, ktorá pomôže strukovinu zmäknúť. Po vyše dvoch hodinách varenia na miernom ohni strukovinu scedíme. Cícer, do ktorého postupne prilievame podľa potreby studenú až ľadovú vodu, rozmixujeme pomocou ručného mixéru na hladkú hustú hmotu a pridaním ďalších ingrediencií (sezamovej pasty tahini, olivového oleja, cesnaku, citrónovej šťavy, rasce a soli) na jemnú kašičku. Hummus ešte dochutíme a prípadne trochu zriedime, ak je príliš hustý. Zhustnúť zvykne po vychladnutí. Ak ho nezjeme hneď, nič sa nestane, pretože na druhý deň po prepojení všetkých chutí je ešte lepší. No vložme ho radšej do uzatvárateľnej nádoby, aby nevyschol a tvorbe suchej kôrky zabráni aj pár kvapiek olivového oleja rozotrených po povrchu. Do základného receptu môžeme samozrejme pridať aj ďalšie ingrediencie, rôzne bylinky a korenia, ktoré potom výslednú chuť ovplyvnia. Môžu to byť lístky čerstvej mäty, petržlenová vňať, kajenské korenie, chilli paprička alebo morské riasy. Ešte pri mixovaní môžeme pridať varenú alebo konzervovanú fazuľu či kukuricu a tiež oriešky, najlepšie sa hodia arašidy a pistácie. Konzistenciu vylepšíme kyslou smotanou alebo bielym jogurtom, hummus bude jemnejší. Namiesto olivového oleja môžeme použiť aj repkový alebo sezamový a ak použijeme konzervovaný cícer, zbavíme sa prvej a najdlhšej časti prípravy – namáčania a varenia strukoviny.

 

Poznámka:

Nie každý preferuje podobné chute a nemusí mu preto arabská nátierka vyhovovať. Hovorí sa však, že kto miluje výraznú chuť olív, zamiluje si aj humus. Cícerová kaša sa môže natierať na chlieb, na pečivo či na placku, ale zvykne sa podávať aj k mäsu alebo ako dip k nakrájanej surovej zelenine, k šalátom a ku grilovaným pochúťkam. A hummus môžeme dokonca namiesto rajčiakovej omáčky natrieť na základné cesto a spolu s brokolicou, s  nakrájanou paprikou a s nastrúhaným syrom upiecť zaujímavú pizzu.

 

redakcia Doma a Rada, FOTO: www.pixabay.com

—————

Späť


Diskusia k článku

Neboli nájdené žiadne príspevky.

Pridať nový príspevok


Kontakt

magazín Doma a Rada


 

WEB pre celú rodinu