14.08.2019 13:38

Doprajme si ovocie v pohári

Varenie – Správna výživa

 

Pitie čerstvých ovocných, ale aj zeleninových štiav by malo byť súčasťou stravovacích zvykov či skôr pitného režimu z viacerých dôvodov. Sú bohatým zdrojom vitamínov, minerálnych látok i enzýmov, čistia organizmus, urýchľujú jeho detoxikáciu, pomáhajú znižovať nadváhu, zlepšujú trávenie a hroznový cukor dodáva človeku energiu. Sú dokonalým regeneračným prostriedkom, pomáhajú k lepšej nálade, k pocitu sviežosti i k mladistvejšiemu vzhľadu.

Ak si dáme strapec hrozna alebo jedno jablko na desiatu, poobede by sme mali dávku látok dôležitých pre organizmus doplniť ešte pohárom čerstvej šťavy. Tekutiny plné zdravia zbavené vlákniny sú stráviteľnejšie a živiny sa preto expresne rýchlo dostávajú do krvi a potom do celého tela. Darmo sa dopujeme hotovými priemyselne spracovanými šťavami a džúsmi, podobný efekt nemôžeme dosiahnuť. Tieto výrobky prechádzajú procesom pasterizácie, kedy sú zahriate na vysokú teplotu, aby sa predĺžila ich trvanlivosť. No v tejto chvíli je už väčšina vzácnych enzýmov a antioxidantov v šťave zlikvidovaná. Ak si chceme pochutnávať skutočne na čerstvej šťave, vyžaduje to trochu investície a námahy. Dôležité je mať k dispozícii kvalitný odšťavovač a nájsť si čas na prípravu čerstvej šťavy pre seba i ostatných členov rodiny.

Zásady, ktoré treba dodržiavať:

  • Ovocné i zeleninové šťavy konzumujeme čo najskôr po odšťavení, pretože vitamíny i enzýmy sú citlivé na vzduch a už po niekoľkých hodinách sa ničia.
  • Ak sa obávame silnému útoku na náš tráviaci systém, môžeme ich zriediť vodou v pomere 1:1.
  • V prípade, že s pitím čerstvých štiav len začíname, denne vypime len 200 ml zriedenej šťavy a postupne množstvo zvyšujme. Neskôr je optimálne vypiť asi 500 ml zriedenej ovocnej alebo zeleninovej šťavy. Pri väčšom objeme ho treba rozdeliť na viacej dávok. Deťom, ktoré majú tráviaci systém citlivejší, stačí asi 150 až 200 ml zriedenej šťavy.
  • Aj keď operatívne služby v hypermarketoch ponúkajú kombinované čerstvé šťavy z ovocia, jednotlivé druhy by sa nemali veľmi miešať. Ale napríklad do menej atraktívnej kapustovej šťavy, hoci veľmi zdravej, môžeme pre zlepšenie chuťových vlastností pridať jablko alebo mrkvu.
  • Po spracovaní ovocia treba odšťavovač hneď poumývať a zbaviť všetky jeho komponenty zvyškov plodov, pretože hnilobný proces nastupuje veľmi rýchlo a pri najbližšej manipulácii s odšťavovačom by sa do čerstvej šťavy mohli dostať choroboplodné zárodky.
  • Ideálne pre peňaženku je spracovať ovocie a zeleninu z vlastnej záhradky. Ak ich musíme kupovať, môžeme siahnuť aj po menej vzhľadných a zlacnených plodoch. Obsahujú rovnaké množstvo užitočných látok ako tie výstavné kusy. Musia byť však čerstvé a problémom sú poškodené a zhnité časti.
  • Snažme sa odšťavovať častejšie tie druhy ovocia a zeleniny, ktoré sa urodia v našej zemepisnej šírke. Navyše citrusové ovocie môže byť zdrojom alergénov pre citlivý organizmus.
  • Počas teplejších dní, keď človek nemá chuť na jedlo, postačí aj pohár čerstvej ovocnej šťavy.

 

Môžeme riešiť aj zdravotné ťažkosti:

  • rajčiaková šťava zlepšuje krvotvorbu, podporuje trávenie a zmenšuje následky škodlivého ultrafialového žiarenia, preto by sa mala piť aj počas dovolenky pri mori
  • hroznová šťava podporuje činnosť tráviaceho systému, bojuje proti rakovine i chorobám srdca a šťava z červenej vinnej revy je pomocníkom proti chudokrvnosti

  • ananásová šťava zlepšuje trávenie a obsahuje bromelín, ktorý pôsobí protizápalovo
  • jablková šťava je výborná pri problémoch so zápchou, so zápalom i s horúčkou
  • šťava z granátového jablka pomáha držať v kondícii drobné cievy v oblasti srdca
  • pomarančová osviežuje, detoxikuje a je protizápalová
  • brusnicová šťava je prostriedkom proti hnačke i zápalovým ochoreniam močových ciest
  • kapustová šťava podporuje činnosť čriev a posilňuje obranyschopnosť
  • mrkvová šťava čistí krv i organizmus, pôsobí močopudne a pomáha pri tvorbe kostného tkaniva
  • cviklová zlepšuje detoxikáciu organizmu, je cenná najmä pre pacientov s dnou a reumou, ale aj s aterosklerózou a hypertenziou

 

redakcia Doma a Rada, FOTO: www.freedigitalphotos.net

—————

Späť


Diskusia k článku

Neboli nájdené žiadne príspevky.

Pridať nový príspevok


Kontakt

magazín Doma a Rada


 

WEB pre celú rodinu